Siyer Araştırmaları Merkezimizin İslami ilimler sahasında daha köklü adımların atılmasına vesile olaması maksadı ile başlattığı SAMED MEDRESESİ 3. Yılının ilk dönemini geride bıraktı. Medresemizin Hadis ve Fıkıh dersi öğrencileri ilk dönem sonu sınavının heyecanını yaşadılar.
Fıkıh dersinin sınavı test usulü gerçekleştirildi. 33 sorudan oluşan testte muamelat Fıkhına ait sorular yönetildi. Hadis dersinin sınavı ise yazılı sınav şeklinde yapıldı.
MUÂMELÂT FIKHI (I. Dönem)
1 – Rasûlullah (sav) Efendimizin Vedâ Hutbesinde kadınlar hakkında vasiyette bulunurken; “Siz onları Allah’ın adını anarak helal edindiniz,” buyruğu aşağıda zikredilenlerden hangisine delil sayılamaz?
a) Bekârlığın sorumluluk gerektiren evlilik hayatına tercih edilmesine
b) Evlilik akdinin Allah adını anarak yapılmasının lüzumuna
c) Kadınların hukukuna riayette titizlik gösterilmesine
d) Meşru nikâh akdinin birlikteliği helal kıldığına
2 – Aşağıdaki sözü en uygun şekilde tamamlayınız:
“Sözlülük veya nişanlılık devresi …..
a) nikâhın ilk adımıdır ve tarafları bağlayıcıdır.”
b) henüz akdin yapılmadığı bir devredir, mahremiyet sınırlarının çiğnenmemesine dikkat edilmelidir.”
c) her nikâh akdinin öncesinde olmalıdır.”
d) karşılıklı hoşgörünün daha çok olması gereken bir devredir. Ona göre davranılmalıdır.”
3 – Kâmil bir evlilik akdinde olması gerekenler şunlardır: Taraflar (erkek ve kadın), kadının velisi, mehir, karşılıklı rıza beyanı, şahidler ve ilan.
Bunlar öze indirilir ve çok defa rükün olarak iki şey zikredilir. Bunlar neler olabilir?
a) Karı ve koca b) İcab ve kabul c) Veli izni ve kızın rızası d) Rıza beyanı ve şahidler
4 – Şunlardan hangisi, eşler arası uyuma ve geçinmeye tesiri olsa da “küfüv” olma konusunda itibara alınmamıştır?
a) Neseb b) Meslek c) Dindarlık d) Örf ve adet uyumu
5 – Şunlardan hangisi sahih nikâh akdinin gerektirdiği hükümlerden değildir?
a) Zifafı, halveti helal kılar b) Evlenen tarafların önceki çocukları, birbirine kardeş olur.
c) Mehir ve anafaka hakkı doğurur. d) Evliliğe dayalı sıhrî hısımlık gelişir.
6 – Aşağıdakilerle evlenme ebedî haramdır. Ancak birinin haramiyet sebebi diğerlerinden farklıdır. Farklı olan hangisidir?
a) Baba veya dede b) Anne veya nine c) Amca veya dayı d) Kayınvalide veya kayınbaba
7 – Şunlardan hangisi geçici haram olmayanlardandır?
a) Başkasının hanımı olanlar b) Hanımının teyzesi
c) Oğlunun hanımı d) Üç kere boşanmış olan kadınla
8 – Bir anne çocuğunu dinen de, hukuken de emzirmek zorundadır. Bu hüküm …………….. göredir. Boşlukta ne olmalıdır?
a) Hanefi mezhebine göre b) Hanefilerin dışındaki mezheblere göre
c) Şafiî ve Hanbelîlere göre d) Malikî ve Şafiîlere göre
9 – “Şahidler olmadan nikah olmaz.” hadisine binaen cumhur nikâh akdinin şahidler önünde yapılması gerektiği kanaatindedirler. Hangi âlim, nikâh akdinin ilanını şart koşar ve bunun şahidler yerine geçece-ğini söyler?
a) İmam Mâlik b) Ebu Hanife c) Ahmed İbn Hanbel d) İmam Şafiî
10 – Aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur?
a) Dönüşü için yeni akde ihtiyaç duyulmayan talak çeşidinde, verilen talaktan dönülmüşse koca yine üç talak hakkına sahiptir.
b) Akidsiz dönüşü olan talakta, iddet içinde dönüş yapılmaz ve iddet dolarsa, artık dönüş için yeni bir akde ve mehir tayinine ihtiyaç vardır.
c) “Talak” veya “boşama” kelimelerini eşlerden hangisi kullanırsa kullansın bu kullanış boşama hakkının kaybına sebep olur.
d) Boşanma kinayeli kelimelerle yapılamaz.
11 – Şu bilgilerden hangileri doğrudur?
1 – Neseb bir insanın anne ve babadan başlayarak geldiği soy ve kan bağını ifade eden hısımlıktır.
2 – Fâsid evlilikte çocuğun nesebi babaya nispet edilemez.
3 – İkrar neseb bağı kurma yollarındandır.
4 – Çocuk annenin sütünden başkasını kabul etmiyor ve gıda temini için başka yol bulunamıyorsa bütün mezheblere göre anne çocuğunu emzirmeye icbar edilir.
5 – Çocuk nafakası anne-baba arasında ortaklaşa üstlenilir.
a) 1 – 3 – 4 b) 1 – 4 – 5 c) 2 – 3 – 4 d) 2 – 4 – 5
12 – Küçük çocukların bakım ve terbiyesine …………… adı verilir.
a) nafaka b) eğitim ve koruma c) hadane d) koruma ve kollama
13 – Karı ve koca iddia ve inkârına devam eder ve mülâane yaparlarsa netice ne olur?
a) Hâkim tarafları birbirinden ayırarak evliliklerine son verir.
b) Hâkim, ispat edilemediği için iddiayı düşürür. Çocuğu babaya nisbet eder.
c) Bir talakla boşanma gerçekleşmiş olur.
d) İddiayı isbat veya inkâra yönelik delil araştırmasına devam edilir.
14 – Hanımını boşayan bir kocanın, iddet süresi içinde yeni bir akde ihtiyaç duymadan hanımına dönebi-leceği talak çeşidine denir.
a) Bâin talak b) Rıc’î talak c) Küçük bâin talak d) Fesih
15 – Şu bilgilerden hangileri doğrudur?
a) İddet bekleyen bir kadın sadece boşama sebebiyle iddet bekler.
b) İddet bekleyen bir kadın iddeti içerisinde kendisini boşayan kocası ile hiçbir durumda evlenemez.
c) İddet bekleyen kadın kendi nafakasını kendi temin etmek zorundadır.
d) Boşanan bir kadın boşanmadan önce oturmuş olduğu evde iddet bekler.
16 – Üç talak hakkının da kullanılmış olmasına denir.
a) Nikahın Feshi b) Gayr-ı Meşru Talak c) Bâin-i Kübra d) Hülle
17 – İki veya üç talakın tek bir cümle içinde, bir anda peş peşe veya bir temizlik devresi içinde, ya da hayz halinde verilmesine denir.
a) Bâin Talak b) Bid’at Talak c) Geçersiz Talak d) Hasen Talak
18 – Sütkardeşliğinin oluşması için, emmenin ilk iki yaşın içinde olması gerekir. Cumhura göre bu emmenin miktarı ne olmalıdır?
a) 3 doyurucu emme b) 1 doyurucu emme
c) 5 doyurucu emme d) emme gerçekleşmişse bu emme ister az, ister çok olsun
19 – Karı-koca arasında problem çıkar, çıkan problem de âile içinde çözülemezse başvurulması gereken kol aşağıdakilerden hangisidir?
a) Kavga ve geçimsizlik yerine boşanma yolunun tercih edilmesi
b) Tarafların ailelerinden birer hakem tayin edilmesi problemleri onların çözmeye çalışması
c) Kadının kendi âile tarafına haber vermesi ve ailesi tarafından korunması
d) İşin hâkim kararına bırakılması
20 – Boşamanın, kadına yaklaşılmayan bir tuhr (temizlik) devresinde ric‘î talakla yapılmasına denir.
a) Hasen Talak b) Ahsen Talak c) Tek Talak d) Geçici Talak
21 – Av hayvanları, yabanî meyveler gibi önceden sahibi olmayan malların sahiplenilmesine denir.
a) hilafet yoluyla mülkiyet b) akid yoluyla mülkiyet
c) asıldan gelen mülkiyet d) avlama yoluyla mülkiyet
22 – İçki ve domuz eti satışı gibi aslı da vasfı da meşru olmayan satım akidlerine denir.
a) Batıl akid b) Fasid akid c) Geçersiz akid d) Bağlayıcı akid
23 – Doğum yapacak bir hayvanın karnındaki yavruyu satış,
a) câizdir. b) geçici olarak câizdir. c) câiz değildir. d) şartlı caizdir.
24 – Tamamlanmış bir akdin, bozulmasını gerektirecek bir sebep veya muhayyerlik hakkı yok iken taraflardan birinin veya ikisinin isteği ve rızasıyla feshehine denir.
a) iâde b) ikâle c) izâle d) müsaveme
25 – Kârlı ve kâr miktarı belli satışlara denir.
a) Mukayese b) Müzayede c) Mübahase d) Murabaha
26 – Maliyetine yapılan satışlara denir.
a) Tevliye b) Tezkiye c) Müsaveme d) Vadî’a
27 – Şu bilgilerden hangisi yanlıştır?
a) Bir satıcının malını sattıktan sonra sattığı malda indirim yapması caiz değildir.
b) Doğru olan menkul malların teslim alındıktan sonra satılmasıdır.
c) Küme halinde yığılı duran bir malın “fiyatı şudur” denerek toptan satılması caiz değildir.
d) Bir mal kilo, metre, litre gibi ölçülerle satılabildiği adetle de satılabilir.
28 – Bedelin peşin, malın veresiye olduğu satışlara denir.
a) Müsaveme akdi b) Müzayede akdi c) Sarf akdi d) Selem akdi
29 – Hanefî ve Şafiîlere göre süresi üç gün olan, daha çok mal hakkında bilgi sahibi olmak için akid sırasında şart koşarak elde edilen muhayyerliğe denir.
a) Görme Muhayyerliği b) Meclis Muhayyerliği c) Hıyaruş-Şart d) Kabul muhayyerliği
30 – Satın alınan malda kusur çıkarsa müşteriye muhayyerlik hakkı doğar. Bu muhayyerliğe ne denir?
a) Hıyâru’l- Ayb b) Hıyâru’r-Ru’ye c) Hıyâru’l-Meclis d) Hıyaruş-Şart
31 – Altın, gümüş ve döviz alış verişlerine denir. Vadeli olmasına cevaz verilmez.
a) Selem akdi b) Sarf akdi c) Sâik d) Ribâ
32 – Ortaklar ve komşular için geçerli olan, gayr-ı menkul veya onun hükmünde olan bir malı müşteriye kaça mal olmuşsa o fiyat üzerinden satın alma ve mülk edinme hakkına denir.
a) Şuf’a b) Sarf c) İâre d) İcâre
33 – Şu bilgilerden hangisi yanlıştır?
a) Yalnız kendisiyle akid yapan insana hizmet sunmak için tutulan kişiye ecir-i hâs denir.
b) Dine günah sayılan işler için kiralanan insanla yapılan akid geçersizdir.
c) Kendisiyle anlaşma yapan herkese hizmet sunan insana emekçi denir.
d) Kira, gayr-ı menkulün kirası olabileceği gibi iş gücü hizmet satın alma da olabilir.
CEVAP ANAHTARI
Soru | Doğru Cevap | ||
1 | A | ||
2 | B | ||
3 | B | ||
4 | D | ||
5 | B | ||
6 | D | ||
7 | C | ||
8 | B | ||
9 | A | ||
10 | B | ||
11 | A | ||
12 | C | ||
13 | A | ||
14 | B | ||
15 | D | ||
16 | C | ||
17 | B | ||
18 | D | ||
19 | B | ||
20 | B | ||
21 | C | ||
22 | A | ||
23 | C | ||
24 | B | ||
25 | D | ||
26 | A | ||
27 | C | ||
28 | D | ||
29 | C | ||
30 | A | ||
31 | B | ||
32 | A | ||
33 | C |
Sınav Sonuçları |
FIKIH |
||
KEVSER KAYA |
97 |
||
MELTEM YETİŞ |
97 |
||
MERVE KAYA |
97 |
||
ABDUSSAMED ALTUNTAŞ |
94 |
||
BÜŞRA MENTİŞE |
91 |
||
ELİF DEMİRHAS |
88 |
||
ŞULE ÇAKMAK |
88 |
||
HATİCE KÜÇÜK |
88 |
||
MERVE IŞIK |
85 |
||
SEZEN AKSU |
85 |
||
AYŞEGÜL COŞKUN |
85 |
||
MEHMET EMİN DEMİR |
85 |
||
HÜLYA TAN |
82 |
||
ZELİHA GÜNDOĞDU |
82 |
||
MUHAMMED ÖZMEN |
82 |
||
OĞUZ ÖZÇINAR |
82 |
||
HAVVA BIÇAKÇI |
79 |
||
ELİF SALMAN |
79 |
||
SİBEL BULUT |
79 |
||
KÜRŞAT ASLAN |
79 |
||
İLAYDA FATMA ARSLAN |
76 |
||
ŞEYMA MELETLİ |
76 |
||
ESRA ALTUNKAYA |
76 |
||
FATMA NUR YAVUZ |
76 |
||
YASEMİN EBREM |
76 |
||
AYŞE YILMAZ |
76 |
||
SÜMEYRA KOÇ |
76 |
||
ABDÜLKADİR ALTINHAN |
76 |
||
AHMED ERTEN |
76 |
||
FATMA ÖNAL |
73 |
||
GÜLCAN SAĞIN |
73 |
||
ELİFE SUNAR |
70 |
||
ÇİĞDEM KARAKÖZ |
70 |
||
ERHAN ACET |
70 |
||
SEDAT DİZMAN |
67 |
||
AHMET YAVUZ |
67 |
||
KUTBETTİN BİLİZ |
67 |
||
ALİ ALAGÖZ |
64 |
||
MUHAMMED TALHA KILIÇ |
64 |
||
SEDAT SARIKOÇ |
64 |
||
NURİ SARDOĞU |
64 |
||
ESRA YILMAZ |
61 |
||
AYŞENUR COŞMAN |
61 |
||
CÜRET |
61 |
||
RAMAZAN AYKUT |
61 |
||
ESRA DEMİR |
58 |
||
ŞEHNAZ KIRIK |
58 |
||
EMRE MARABAOĞLU |
58 |
||
SEYYİD ARAS |
58 |
||
NURDAN YILDIRIM |
55 |
||
KÜBRA KÖSTEK |
55 |
||
ALİ UZUN |
55 |
||
ENSAR SÖZGEN |
55 |
||
BÜŞRA KARAKÖZ |
52 |
||
BURCU BAŞAK HÜŞAN |
49 |
||
MUKADDES ASLAN |
49 |
||
MUSTAFA GÖKASLAN |
49 |
||
RAMAZAN METE |
49 |
||
MUHAMMED MEHDİ |
49 |
||
SEDA İŞİKLİ |
46 |
||
CÜHEYMAN TAHA AYDIN |
43 |
||
ÖZLEM DURAK |
40 |
||
MÜJDAT AYDIN |
37 |
SAMED MEDRESESİ HADİS DERSİ BİRİNCİ DÖNEM İMTİHANI
SORULAR
1. Bu sene Hadis derslerinde takip ettiğimiz hadis kitabının ve yazarının adını yazınız.
2. Bir hadis kaç bölümden oluşur, bunlar nelerdir? açıklayınız.
3. Fukahâ-u Seb’a terimi size neyi hatırlatıyor? yazınız.
4. Buhârî’de muallak hadis’ler bulunmaktadır. Peki muallak hadis nedir ve Buhârî bu tür hadisleri niçin kullanmıştır? yazınız.
5. Buhârî’nin Abdest bölümündeki bir hadiste “Resûlullah (s.a.) abdest azalarını birer kere yıkadı” başka bir hadiste “… ikişer kere yıkadı” diğer bir hadiste de “… üçer kere yıkadı” şeklinde bir abdest tarifi okuduk. Bu üç rivayeti birlikte nasıl anlamalıyız?
6. Namaz vakitlerinin kim tarafından, nasıl belirlendiğini yazınız.
7. “Müksirûn” kavramını açıklayıp “Müksirûn sahabiler” kimlerdir? yazınız.
8. Ravi tabakalarından ilk üç tabakayı yazarak tariflerini yapınız.
9. Kutsî hadis ne demektir? yazınız.
10. Aşağıda metni ve tercümesi verilen Hz. Ömer’in sözünü nasıl anlamalıyız? değerlendiriniz.
ثُمَّ قَالَ: فَمَا لَنَا وَلِلرَّمَلِ؟ إِنَّمَا كُنَّا رَاءَيْنَا بِهِ الْمُشْرِكِينَ، وَقَدْ أَهْلَكَهُمْ اللَّهُ، ثُمَّ قَالَ: شَيْءٌ صَنَعَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَا نُحِبُّ أَنْ نَتْرُكَهُ
Sonra: Biz remel’e neden devam ediyoruz? Bir zamanlar müşriklere kuvvet gösterisi yapardık. Artık Allah onları helak etmiştir, dedi. Sonra da: Bu remel, Peygamber’in yaptığı bir şeydir; işte bunun için remel’i terketmek istemiyoruz, dedi. (Buhârî, Hac, 57)
(Remel: Omuzları silkeleyerek süratli yürüyüş demektir. Kendisinden sonra sa`y yapılacak tüm tavaflarda remel yapmak dört mezhebe göre erkeklere sünnettir.)